2016. november 18., péntek

A tíz parancsolat (2 Mózes 20:1-17)

Az első tábla: Kötelességeink Istennel szemben

 

Az első parancsolat: Isten uralmának elismerése

És Isten elmondta mindezeket az igéket, mondván: Én vagyok az Örökkévaló, a te Istened, aki kivezettelek Egyiptom országából, a rabszolgák házából.

 

Második parancsolat: Isten egysége és szellemisége

Ne legyenek neked más isteneid az én színem előtt. Ne csinálj magadnak faragott képet, sem bármely alakját annak, mi az égben van, fenn és ami a földön van, alant és ami a vízben van, a föld alatt. Ne borulj le előttük és ne szolgáld azokat; mert én az Örökkévaló, a te Istened, buzgó Isten vagyok, ki megbüntetem az atyák vétkét a gyermekekben, harmad- és negyedíziglen, akik engem gyűlölnek; de szeretetet gyakorlok ezeríziglen azokkal, akik engem szeretnek és megőrzik parancsolataimat.

 

A harmadik parancsolat: Hamis és fölösleges eskü ellen

Ne ejtsd ki az Örökkévaló, a te Istened nevét hiába, mert nem hagyja büntetlenül az Örökkévaló azt, aki kiejti az ő nevét hiába.

 

A negyedik parancsolat: A szombat

Emlékezzél meg a szombat napjáról, hogy megszenteljed azt. Hat napon át dolgozzál és végezd minden munkádat; de a hetedik nap szombatja az Örökkévalónak, a te Istenednek; ne végezz semmi munkát se te, se fiad, se leányod, se szolgád, se szolgálód, se barmod, se idegened, ki kapuidban van. Mert hat napon alkotta az Örökkévaló az eget és a földet, a tengert és mindent, ami bennük van és megnyugodott a hetedik napon; azért áldotta meg az Örökkévaló a szombat napját és megszentelte azt.

 

Az ötödik parancsolat: A szülők tisztelete

Tiszteld atyádat és anyádat, hogy hosszú életű legyél a földön, melyet az Örökkévaló, a te Istened neked ad.

 

A második tábla: Kötelességek az emberek iránt

 

A hatodik parancsolat: Az emberi élet szentsége

Ne ölj!

 

A hetedik parancsolat: A házasság szentsége

Ne törj házasságot!

 

A nyolcadik parancsolat: A vagyon szentsége

Ne lopj!

 

A kilencedik parancsolat: Hamis tanúskodás ellen

Ne vallj felebarátod ellen, mint hamis tanú.

 

Tizedik parancsolat: Mohó kívánság ellen

Ne kívánd meg felebarátod házát! Ne kívánd meg felebarátod feleségét, szolgáját, szolgálóját, ökrét, szamarát, semmit se, ami felebarátodé!


Mózes második könyve Dr. Bernstein Béla fordításában.
Forrás: zsido.com